• طراحی و طراحان لباس
طراحی ، یکی از مهمترین شاخص های ارزشیابی برای یک لباس به شمار می رود . اما آیا در تولیدات داخلی ، به طراحی و تخصص طراحان لباس اعتماد می شود ؟ چه راه هایی برای آشتی میان تولید لباس و طراحی لباس وجود دارد؟ چگونه یک طراح لباس می تواند یک فعالیت موفق داشته باشد؟ سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد . در این مطلب مواردی را ذکر می کنیم که شاید برای طراحان مفید باشد.
.
• تولید را بشناسید:
این بدیهی است که طراحی لباس یک فعالیت هنری می باشد . اما تا زمانی که این هنر با صنعت آن آمیخته نشود ، نمی توان روی درآمد آن نیز حساب کرد . یک طراح لباس برای رونق فعالیتش احتیاج به بستری مناسب دارد و تولید پوشاک بستر رونق طراحان لباس به شمار می آید. پس یکی از حیاتی ترین موارد برای یک طراح لباس ، شناخت روی تولیدات مرتبط می باشد.
.
• طراحی الگو:
تا زمانی که طراحی لباس به الگوی لباس تبدیل نشود ، برای یک تولید کننده یا برشکار قابل کاربرد نیست. در واقع طراحی الگو یک آداپتور میان هنر طراحی لباس و صنعت تولید لباس است. درصد موفقیت طراح لباسی که دارای دانش طراحی الگو باشد بسیار بیشتر از طراحان دیگر است.
.
• الگوها و طرح های اختصاصی:
اگر در میان برند ها و تولیدی ها جستجو کنید ، خواهید یافت که طراحان معروف دارای الگوها و طرح های اختصاصی هستند . طراحان این الگو ، زمانی محبوبیت پیدا خواهند کرد که الگوهایشان دارای شاخص های لازم مانند طراحی روز، سایزبندی مناسب و.. باشد.
.
• نمونه قابل لمس:
یکی از مواردی که باعث پیشرفت طراحان لباس می باشد. داشتن نمونه های قابل لمس و تولید شده است. تا زمانی که یک طراحی و الگو اجرا نشود نمی توان ارزشیابی کاملی روی آن انجام داد . اما زمانی که یک طراحی به مرحله اجرا در میآید ، برای مخاطب ملموس تر شده و رغبت بیشتری برای همکاری پیدا خواهد کرد. همچنین نواقص طراحی را می توان با مشاهده یک نمونه تولید شده یافت و آن ها را بر طرف نمود. برای این کار راه های زیادی وجود دارد. مثلا می توان از خیاطی ها و تولیدی های جزیی برای تکمیل نمونه کمک گرفت.
.
• نگاه کالایی :
یکی از روش های موجود برای بخشیدن به فعالیت طراحی لباس ، فروش طرح و الگو به جای طراحی سفارشی است. بسیاری از تولید کنند گان توانایی استخدام یا عقد قرار داد با طراحانلباس را ندارند ، در عوض درصد زیادی مشتاق به خریدن الگو و طرح هستند. پس می توان با تولید انواع الگو و فروش آن ها ، فعالیت طراحی لباس را گسترش داد.
.
• قیمت و تعرفه:
اگر خودتان را جای یک تولید کننده بگذارید ، می توانید بیابید که تولید لباس هزینه های ضروری زیادی را بر یک تولید کننده تحمیل می کند در این شرایط یک تولیدی سعی می کند تا با کاهش هزینه های غیر ضروری ، فشار را کم تر سازد. متاسفانه طراحی لباس برای اکثر تولید کنندگان در سبد هزینه های غیر ضروری طبقه بندی می شود. یک طراح لباس برای جذب مخاطب باید قیمت هایی ارائه دهد که برای یک تولیدی دارای بار مالی زیادی نباشد و آن ها را برای همکاری ترغیب کند.
.
منابع:
.https://rochi.ir